Pages

Friday, April 13, 2012

班兰汁和班兰精华 Home-made Pandan Essence

小时候看姑姑做班兰蛋糕时榨取班兰汁的方法是把班兰叶剪短后盅烂,然后再用手用力挤出班兰汁, 一点水也没加。挤出来的班兰汁是深绿色的,滴滴是精华。

当然现在应该很少人用这种原始的方法了。我对班兰叶有点敏感,每次处理后手就会痒痒红红的,所以很少自己弄班兰汁,偶尔想念班兰口味就用市售的pandan paste代替,根本不到位。

这天妈妈带来好多新鲜的班兰叶,大概有三四把。我觉得如果就让它们干了坏了很可惜。于是就勤劳点弄了一罐班兰汁,收在冰箱里慢慢用。不是很确定新鲜班兰汁可以收多久,到现在大概一个多星期了还没变坏。

做法很简单,把班兰叶剪短然后加入搅拌机,加最小量的水(让搅拌机可以操作的份量就行了,这点视个别搅拌机的功能而定)把班兰叶打烂。如果要搅大量的班兰叶建议不要一次过加完,搅烂一部分后再一点一点加,水份也一样。最后把班兰汁过滤,最好是倒入布袋内用手像挤椰浆一样挤干。

把挤出的班兰汁静置冰箱内一天底部沉淀深绿色的部分就是班兰精华了。上面浅绿色的部分也很香,可以配搭班兰精华来使用。



Home-made Pandan Essence

Cut Pandan leaves (screwpine) into small pieces with scissors.

Put them into blender and add as little water as possible, just to allow the machine to puree the pandan leaves. If you are blending a lot of pandan leaves, add them bit-by-bit, same to the water amount.

Once done, sieve the mixture over a fine strainer and squeeze the pandan pulp to extract the juice as much as you can.

Store the juice in a clean container, let it sit in the fridge for at least one day.

You will notice the pandan juice will be separated into two parts. The green concentrated bottom is the pandan essence. This is the part which gives your bake the lovely green hue and intense pandan frangrance. As it is very precious, so use it with pandan juice (the clear light green part) to make up of the amount needed (usually 1-2 tbsp of pandan essence is good enough for an 8” pandan cake). Of course if you have plenty to spare, use it liberally as you like.

15 comments:

  1. 哇~~~好咧~~全是天然我喜欢。

    ReplyDelete
  2. 我想,应该不是妳的手敏感,因为我也是会类似这样的经验,每当处理过这种班兰汁,手真的会痒得要命!

    ReplyDelete
  3. Oh,hmmm, I don't have the problem, may be all the pandan leaves that I bought here have been keeping in the fridge! Waiting to see you using this pandan juice!

    ReplyDelete
  4. 我也觉得不是敏感,因为我也是弄了会手痒叻~ ^^
    我自己在屋后种了三株香兰叶,需要时开个门出去割些下来用就是了~ ^o^

    ReplyDelete
  5. 我的也是会痒的叻,现在我家院外种的pandan leaves 生了好多。多到想砍掉多余的!

    ReplyDelete
  6. 我好像没有注意到手会不会痒。。。
    我也是不知道班兰汁可以收多久,所以每次收了几天不大放心就倒掉了。

    ReplyDelete
  7. 我的手也会痒。后来,读了wendy的blog,才知道班兰叶有小刺,所以最好先剪掉再处理。

    小刺是在tip那儿哦!

    ReplyDelete
  8. since i know how to make homemade pandan paste, i never buy the articial one from bakery shop..so far i have no problem to handle pandan leaves, never feel itchy ..

    ReplyDelete
  9. 我也是。。处理完后手会痒。。但还是需要它喔我家大大小小都爱它的味道(^.^)

    ReplyDelete
  10. Nice! I didn't know can keep the blended pandan juice.
    Do you further separate out the lighter part? Then when you use, you will put a tablespoon in to scoop it up?

    Kexin

    ReplyDelete
  11. Kexin, I pour out the light colour part gently. If u are using a big opening container then it's best to scoop out.

    ReplyDelete
  12. 对不是每个人接触后都会痒的,我妈妈就不会。也没听姑姑说过会。


    iceamericanos,
    谢谢你的分享。

    ReplyDelete
  13. Hi Angel,

    How long can the pandan essence keep for?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tytty,

      If you use clean and dry spoon to scoop the essence, it can be kept in fridge for about 2 weeks. If it smell differently means it is not good anymore.

      Delete

Thanks for dropping by my blog.
All comments are greatly appreciated.

Please click on "Anonymous" if you do not have any profiles on any of those listed, and leave your name below the comment so that I will know how to address you when I reply.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"总觉得用心准备的食物不只是味蕾的触动,也是一个记忆,一个我想留给身边心爱的人的记忆。这也就是我用心做菜,细心专研的原因和推动力。"