Pages

Sunday, May 31, 2009

B.M's First Baby 面包机的第一个宝宝

买了B.M第一个想做的面包就是全麦面包,因为全麦面包是我每天早餐的主要来源。而且我也很想尝尝看自己用全麦面粉做的面包和市面上卖的有什么不同。

我曾在报章上读过市面上销售的全麦面包大多都不是用全麦面粉制成的,通常只是加入一些麦皮到面包里,再加入黄糖或是色素来加深面包的颜色。原因是全麦面粉的制成品较小、较硬,而且成本也高很多。

把面包机扛回家的晚上就做了这个面包。我跟着面包机附送的食谱来做,全麦面粉和面包粉的比例是一比一。



这个就是成品。面包出炉时已是凌晨一点多。我选用了 'Whole-Wheat' 程序,我以为一般的制作时间是三小时以内,哪知 'Whole-Wheat' 程序要三个半小时左右,没辙,我只好硬着头皮等面包出炉了才睡(隔天还要上班!)。
看到成品时我有点惊讶,因为我觉得面包体积很小,而且外皮硬硬粗粗的,坦白说有点失望。不过,看看又觉得它正正方方的样子还蛮可爱的。

面包中间那个黑色的圆点是面包机的kneader,用来打面团的,我还没拿出来就拍照了。

我把面包放在铁架上盖好后就去睡了,隔天才切片。
这是隔天晚上拍的。我觉得面包已经有点老了,口感很实,吃一片就很饱了。D说有点像在吃发糕。
我不知道用全麦面粉做的面包口感是不是应该是这样的,还是发酵出了问题?要待下次我试过了其他食谱才知道。
Wholemeal Bread 全麦面包

Unlike the commercial one, the texture of this home-made wholemeal bread is quite dense, not very get used to it.

250ml (1 cup) water
1 ½ tbsp margarine or butter
1 tsp salt
1 tsp sugar
200g wholemeal flour200g bread flour
1 tsp dry yeast (I used instant yeast)

By bread machine
1) Add ingredients according to the above sequence in the bread pan.
2) Select 'Whole-Wheat' program, loaf size '700g' (the smaller size), desired crust colour (light, medium or dark)(I chose 'Medium'), press 'Start/Stop' button to start the program.
3) Cool on wire rack when done.

8 comments:

  1. 看这个形状有点像日本的特产西瓜。熟能生巧嘛,下一个一定比这个好。

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hi Anncoo,

    对对对,你形容得很好,我觉得它像一样东西但是又想不起,就是你说的日本方形西瓜。哈哈!

    这个面包是五月初做的,买了面包机后我每个星期至少做一次面包,现在我对面包机出产的面包已感到相当满意,接下来会陆续post更多用面包机做的面包。

    ReplyDelete
  4. I only use my bread maker to made dough and bake in oven coz the breadmaker also made the bread too dry and hard which i dun like

    ReplyDelete
  5. Hi Agnes,

    Agree with you, I think alot of B.M owners have commented the same.

    I also used it to make dough and shape into bun and bake in oven.

    Btw, I had explored some other recipes and made some modification, I am happy with the result. I will share in my subsequent posts.

    ReplyDelete
  6. good...faster share. then i can have the lazy way to bake ..haha

    ReplyDelete
  7. 我也是每天吃麦片面包
    只是目前还没有想自己亲手做
    因为我没有bm !!

    ReplyDelete
  8. Hi Agnes,

    Sure. I am still exploring. I try different recipe everytime, sometimes modify a bit here and there to find out the best. :)


    Hi Sock Peng,

    现在B.M已经很便宜了,我觉得如果你是a bread person(像我一样每天吃面包都吃不腻的),那我觉得很值得投资一架。

    不过,自己做的成本和Gardenia相比其实更高,不过品质不一样。如果和比较高级的面包店卖的价钱比的话,就便宜多了。

    ReplyDelete

Thanks for dropping by my blog.
All comments are greatly appreciated.

Please click on "Anonymous" if you do not have any profiles on any of those listed, and leave your name below the comment so that I will know how to address you when I reply.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"总觉得用心准备的食物不只是味蕾的触动,也是一个记忆,一个我想留给身边心爱的人的记忆。这也就是我用心做菜,细心专研的原因和推动力。"