Pages

Tuesday, April 19, 2011

让我停不了口的Chocolate-Bottom Banana Squares 。宝贝不能再喝牛奶了吗?

医生检验出Lucius的便便里并没有任何病毒,那么Lucius泻肚子的原因很大可能性是牛奶造成的。我们把奶粉完全换成豆粉后Lucius的泻肚子也不药而愈,但他的便便却变得黑黑硬硬,排便后他还会表现出不舒服的样子,我猜是因为排便会痛。

昨晚开始我用一匙奶粉混合两匙豆粉冲泡给他喝,到今早总共才喝了两瓶混合奶粉的豆奶,Lucius又开始有泻肚子的迹象了。早上一次硬硬的便便后,第二次便便开始变水水了。看来这更肯定了Lucius很大可能性是患上了Lactose Intolerance。

虽然说豆粉的营养价值也很高,但是我还是为此感到挺懊恼的,我们家族可从来没有人是Lactose Intolerance的啊!但医生说这和遗传没关系,Lactose Intolerance有可能只是间歇性的,也有可能是永久性的。但我知道的例子中没有人是间歇性的。

在这里我想请问大家你们家的孩子或是亲人也有Lactose Intolerance吗? 可不可以和我分享你们的经历?他们需要什么特别的diet吗?

这蛋糕的灵感来自Jessie的Chocolate-Bottom Banana Squares。因为不想(懒得)打发牛油,所以我又一再沿用了这个容易做又好吃,很多朋友尝试了也赞不绝口的Banana Rum Cake食谱

这回我做了少许修改,我减少了10g的油,增加了10g的牛奶,效果一样moist,从此以后每当沿用这个食谱时我都是根据这个份量。还要记录一点,当天家里只有做草莓布丁草莓冰棒剩下的草莓牛奶,于是我用了草莓牛奶。成品没有半点草莓味,颜色也没有明显的改变,所以家里没有原味牛奶的朋友,用其他口味的牛奶也是没问题的。

这蛋糕好吃得不了了,怪不得Jessie会和孩子抢着吃。蛋糕一出炉我忍不住吃了一点,过后我一连吃了几块,停不了口。隔天让Lucius尝了一小口后,他竟然吵着还要,拒绝吃自己的早晨(晕)! 如果原味的香蕉蛋糕吃腻了,不妨尝试这个,我肯定你不会后悔,当然如果你不喜欢巧克力的话(除了我家里那个D,还有谁不喜欢嘛?)就另当别论了。

Chocolate-Bottom Banana Squares

Ingredients:
(A)
60g castor sugar
1 large egg, lightly beaten
(B)
80g vegetable oil (I used sunflower oil)
4 medium-sized bananas, mashed with a fork (about 220g)(I added pinch of salt)
35g milk
1 tsp rum (or ¼ tsp vanilla extract)
(C)
125g plain flour
½ tsp baking powder
½ tsp baking soda
(D)
2 tbsp cocoa powder
(E)
Some chocolate chips (about 1 cup)

Method:
1) Beat (A) till light and creamy.
2) Add (B) and combine.
3) Sieve in (C), mix till just incorporated. Stop once there is no traces of flour remain.
4) Divide the batter into half. Sieve in cocoa powder to one portion of the batter and mix well. Add the cocoa batter to a greased and lined square pan (I used 8” but I think the cake is too short, 7” is recommended).
5) Add the remaining plain batter on top of the cocoa batter, swirl gently with a knife (I think I won’t do that next time as I find the plain layer looks “dirty” with the swirling effect). Sprinkle top with chocolate chips (be generous).
6) Bake in preheated oven at 180C for about 30 mins or until a skewer inserted in the centre and come out clean. Cool and cut into squares to serve.

13 comments:

  1. 这个我也看中了,就是不知道什么时候开始做:)

    ReplyDelete
  2. this is very nice - I have baked twice.

    ReplyDelete
  3. 鲸鱼,

    我觉得你可以用任何个人喜欢的香蕉蛋糕食谱来做成这样。我就用了近期我最爱的手拌式香蕉兰姆蛋糕食谱。你的芝心巧克力蛋糕我也很想做,但是家人不爱芝士,我一个人吃肥死了。

    ReplyDelete
  4. Yummy Baked,

    I didn't adapt the recipe shared by Jessie. Instead I used one of my fav banana cake recipe, it turned out as good.

    I saw urs. Your chocolate bottom is really very dark, must be very chocolaty.

    ReplyDelete
  5. 如果我没有记错的话,台湾主持人“于美人”的龙凤双胞胎好像也是喝豆粉的,所以她另外用果汁机打一些补充营养的饮料给孩子。

    ReplyDelete
  6. 其实之前我家老2和老3小时候也是曾经一阵子泻肚因为牛奶粉,
    过后我听取医生换了大概3到4瓶的豆粉给他们后,
    接着又换回牛奶粉到现在都没事。。。
    现在他们4岁半/3岁还在喝牛奶粉牌子是是Pediasure。

    ReplyDelete
  7. neyeeloh ,

    谢谢你的回复。问题是Lucius除了奶以外的液体他都不喜欢喝,即使是好喝的果汁,他吃方面不挑食,就是不爱喝水让我很头疼。

    ReplyDelete
  8. Joelyn,

    原来你家小孩也是有过同样的问题,看到你说的我比较没那么“绝望”。

    我想请问你“大概3到4瓶的豆粉”你指的是3-4罐豆粉还是冲泡3-4瓶奶瓶量的豆粉?

    你是怎么慢慢switch回的?是每次增加一汤匙奶粉,还是其中一餐完全换成奶粉?

    Pediasure是特别的奶粉还是一般孩童的奶粉呢?我没注意这个牌子。

    ReplyDelete
  9. 对不起是3-4罐豆粉才对!
    因为短时间又换回奶粉
    泻又会回来,
    所以我就干脆让他们直接喝豆粉先。。。。
    之后豆粉完全完了,没再买,
    就吃回之前搁着的奶粉。。。
    想不到竟然没事了。

    Pediasure是一般孩童的奶粉,
    可以喝到10岁的,
    我家老二对其它奶粉过敏,
    奶粉里面好象有样东西让他脸颊会一粒粒,
    严重过敏甚至腐烂,
    搽了好多药也看了医生,
    最后一位医生英明的说
    有些奶粉不是每个小孩都合适喝的,
    最后她介绍这个牛奶粉,
    我家老二喝了就不会有皮肤过敏问题了。
    它的价钱不会贵,
    但也不便宜。。。

    ReplyDelete
  10. Looks delicious...I seldom bake this type of cake simply because I can't cut them into neat squares!

    ReplyDelete
  11. Hi Angel, just to share my experience with you - my mother says that when I was young, I had lactose intolerance as well, but she just continue to feed me milk and eggs despite the stomachaches and vomiting so that I could build up a resistance. She said it was very 心痛 to see her child suffer, but I'm quite happy she did it, because now I'm only slightly lactose intolerant. Now, I still cannot drink a lot of milk at one go, especially in the morning, but I can have milo in the morning, and other dairy products like cheese, etc without diarrhoea.

    I hope this helps!

    ReplyDelete
  12. Oh dear... can he take other dairy products like cheese/yogurt?

    When I was young, I can't take any dairy products too. It was only when I was into my teens, I started to be a little more adventurous and I found out my body is stronger and no more lactose intolerance. I'm glad I outgrew it. I hope Lucius will outgrow it too.

    ReplyDelete
  13. Jeannie/ Janine/ Blessed Homemaker,

    Thanks for sharing your experiences with me.

    I let Lucius try cheese, he is fine with it.

    I switched to another brand of cow milk based formula and gradually mix with the soy milk powder, have been doing this for more than one week, so far so good. So I suspect it could be the brand of the formula milk that causes the problem.

    ReplyDelete

Thanks for dropping by my blog.
All comments are greatly appreciated.

Please click on "Anonymous" if you do not have any profiles on any of those listed, and leave your name below the comment so that I will know how to address you when I reply.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"总觉得用心准备的食物不只是味蕾的触动,也是一个记忆,一个我想留给身边心爱的人的记忆。这也就是我用心做菜,细心专研的原因和推动力。"