Pages

Wednesday, June 3, 2009

【家常小菜】香菇炒芥兰 Stir Fried Kai Lan with Mushroom

很少买芥兰来炒,不是我不喜欢吃,皆因我刚开伙时买过一次老到不行的芥兰,简直是吞不下。从此以后,芥兰就从我的饭桌上消失。

照片中的芥兰是姑姑买给我的。姑姑说她看到芥兰很嫩很美,所以买来自己吃之余,多买了一份给我。

这次的芥兰是嫩嫩的哦!

材料:
芥兰 数棵(茎和菜叶分开)
蒜头 3-4瓣(剁碎)
香菇 数朵(泡软,切片)

做法:
1)香菇用少许蚝油、酱青、清水和栗粉腌。
2)热少许油,爆香蒜头。
3)加入菜茎翻炒一会儿,再加入菜叶,炒至软。
4)加入调味料(适量蚝油、酱青和一点点糖)和少许热水翻炒一下,淋上少许花雕酒拌均,即可上桌。

小小心得/建议:
1)处理芥兰时茎部的外皮要去除,可以用小刀子用‘刮’的方式去掉。
2)喜欢的话,可以勾个芡(栗粉+水)。Angel不喜欢勾芡。

3)不是每样青菜都适合加酒炒,芥兰就很适合,妈妈教的啦。不过,也不是每个人会欣赏,D就说有花雕酒的味道怪怪的,我则很喜欢。

8 comments:

  1. 我也很喜欢介兰,通常是用过热水,然后淋上调味料就可以了。

    ReplyDelete
  2. I seldom eat 芥兰, but i like 香菇...

    ReplyDelete
  3. 芥兰 is my favourite...but sad i only can eat when go back to M'sia.

    ReplyDelete
  4. Hi Anncoo,

    像你的做法也很好吃,我在香港点心店有吃过.

    Hi Sharon,

    香菇很好吃,我也很喜欢。

    Hi Agnes,

    Can't even find in Asian supermarket?

    ReplyDelete
  5. i love this dish! too bad i need alot of time deciphering the chinese words :S

    ReplyDelete
  6. Hi Missy,

    My pleasure to translate for you, hehe, just let me know. :D

    ReplyDelete
  7. I like this dish! Thanks for the tips of adding d wine.

    ReplyDelete
  8. Hi Ai Peng,

    You are welcome. I hope you will like the taste.

    ReplyDelete

Thanks for dropping by my blog.
All comments are greatly appreciated.

Please click on "Anonymous" if you do not have any profiles on any of those listed, and leave your name below the comment so that I will know how to address you when I reply.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"总觉得用心准备的食物不只是味蕾的触动,也是一个记忆,一个我想留给身边心爱的人的记忆。这也就是我用心做菜,细心专研的原因和推动力。"