Pages

Monday, May 23, 2011

【让你不知不觉多吃的】柠檬优格牛油蛋糕 Lemon Yogurt Butter Cake

冰箱里有一罐即将过期的优格,冷藏库还储藏着一些蓝莓,很自然的让我想到了The One,但冰箱里还有一粒已经收了很久的柠檬,冷冻的蓝莓可以等,这柠檬再不用就快年华老去,所以就有了这个改编自The One的柠檬优格牛油蛋糕。

这个被我误打误撞“研发”出来的The One,不是出自名师,也没有所谓的网络人气,还能高居popular posts的top five让我又惊又喜。

应该是加了优格的原故,虽然蛋糕里牛油的份量只有125g但是成品却有很香浓的奶油味。这个加了柠檬的版本口味非常清新,会让你不知不觉吃多了几片,连平时不爱吃蛋糕的D都主动要求第二片。

我被扑鼻的柠檬香诱惑到蛋糕一冷却就迫不及待切来吃,这时蛋糕组织比较松散,吃时会有一些蛋糕削掉落,到了晚上再吃时蛋糕里头的油份完全散发出来后就变得好moist,完全不会有这个问题。所以,Angel建议大家要耐心等待。

(这蛋糕我是用黑色不沾模型烤的,不知道为什么每次我用这个模蛋糕表面总会出现一些“黑斑”,即使我已经降低温度来烤,姐妹们你们有同样的问题吗?是什么原因造成的呢?)

Lemon Yogurt Butter Cake
(Recipe from Angel of Cook.Bake.Love)

Ingredients:
(A)
125g butter (better quality butter is recommended)
170g castor sugar
Granted zest from one lemon
(B)
3 large eggs
(C) – sift together
250g plain flour
2 tsp baking powder
¼ tsp salt
(D)
1 small tub natural yogurt (125g-150g) + milk = 1 cup (240ml)

Lemon glaze: Juice from one lemon + 1-2 tbsp sugar (to taste)
*Cook over low heat till sugar dissolved.

Method:
1) Beat (A) till creamy and fluffy.
2) Add (B), one at a time, mix well before each addition.
3) Fold in (C) alternate with (D) in 3 to 4 additions, beat till just incorporated. Do not over mix.
4) Pour the batter in a greased and lined 8” round pan or 9”x5” loaf pan. Bake in preheated oven at 180C for 50 – 60 mins or until a skewer inserted and comes out clean.
5) Once done, prick the cake top with a skewer or toothpick. Pour over and brush lemon glaze to hot cake. Let cake stand in the pan for another 5-10 minutes before unmoulding to cool on wire rack. Cake is best served the next day.

Note:
1) The lemon flavour in this cake is not overwhelming. You may double the lemon zest in cake and lemon juice in glaze if you prefer more tangy taste.
2) To make butter cake, simply omit the lemon zest and lemon juice.

9 comments:

  1. 我来偷食谱了,可以想象它的轻盈:P

    ReplyDelete
  2. 鲸鱼,

    如果你我属于轻熟女,那么这个就是轻牛油蛋糕,有牛油蛋糕的香气,吃多却不会腻的。

    ReplyDelete
  3. 看食谱就知道这个蛋糕一定很好吃 ^_^

    ReplyDelete
  4. 我昨天做了一款在我家很有争议性的牛油优格蛋糕。
    就因为有争议所以还是割爱不放了。
    我也是喜欢这种有着很“轻”的牛油味道。
    吃多也不会觉得腻。

    ReplyDelete
  5. neyeeloh/yummy bake,
    Thank u.

    Sean,
    为什么有争议?快点放上来,我对有yogurt的食谱都很感兴趣的。

    ReplyDelete
  6. The photos look so appetizing! :) You have once again tempted me!

    ReplyDelete
  7. hanushi,

    You may want to give it a try. Personally I really like this cake a lot and I don't feel so guilty whhen having this as compared to butter cake that used whole block of butter.

    ReplyDelete
  8. Angel,
    谢谢!我看到了^^
    同样的,食谱又让我带走了:D

    ReplyDelete

Thanks for dropping by my blog.
All comments are greatly appreciated.

Please click on "Anonymous" if you do not have any profiles on any of those listed, and leave your name below the comment so that I will know how to address you when I reply.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"总觉得用心准备的食物不只是味蕾的触动,也是一个记忆,一个我想留给身边心爱的人的记忆。这也就是我用心做菜,细心专研的原因和推动力。"