Pages

Tuesday, March 13, 2012

Surabaya Cake (Indonesia Egg Yolk Sponge Cake) 全蛋黄海绵蛋糕


准备Lucius的第二个生日蛋糕时一不小心打翻了整碗蛋白,就这样多出了7颗蛋黄。蛋黄的保鲜时间比蛋白短,我马上想到了Surabaya Layer Cake (Lapis Surabaya)。

Lapis Surabaya是印尼著名的蛋糕,口感类似千层糕(Kek Lapis)但是只有三层,两层原味(黄色)夹着一层巧克力味,传统的夹层为草莓酱。我因为不想再敲鸡蛋,所以只做了一片原味蛋糕(加了香草精),一分为二叠起来变成两层。少了巧克力蛋糕,夹层就用巧克力酱来代替。


蛋糕的组织和我吃过外面卖的有点不同,有点松散(是因为用自发粉吗?原食谱还另外加发粉但我都省略了),不如外面卖的密实和湿软,但是蛋糕非常的柔软轻盈,有点入口即化的感觉(其实外面卖的我也只吃过一家,给我的感觉是蛋糕里肯定加入了不少乳化剂)。

把蛋糕包装了送人,自己只留下修饰后剩下的蛋糕。


This is my simplified version of the famous Indonesia Subaraya Cake.

Surabaya Cake (Indonesia Egg Yolk Sponge Cake)

Ingredients:
7 egg yolks
50g castor sugar
1 tsp vanilla extract
90g butter (melted)
¼ tsp salt
45g self-raising Flour (sifted)

Filling: chocolate ganache (or any fruit jam, kaya etc)

Method:
1) Whisk egg yolks together with sugar until thick and creamy. Add vanilla extract salt. Give it a gentle thorough stir. Gently fold in sifted flour, alternating with melted butter until there are no more lumps of flour.
2) Pour into a lined and greased 9" square baking pan and bake at 175°C for 20 minutes or turns golden. Cool on wire rack.
3) Cut the cake into half equally. Spread chocolate ganache (or your preferred fillings) on one piece of cake. Top with another piece of cake. Trim the sides if needed.

(Recipe adapted and modified from http://www.best-dessert-recipes.com/surabaya-layer-cake.html)

7 comments:

  1. 对哦,对于要取舍蛋白或蛋黄的食谱,我也会迟疑一下!因为我担心没用的蛋白或蛋黄要收冰箱不知道要收多久?收得久又怕坏或自己忘记了~呵呵!

    ReplyDelete
  2. I would love to try this recipe one day. Thanks for the translation.

    ReplyDelete
  3. 这是我一直想做但没有实行的。真正的Surabaya cake太多蛋黄了,而且要有3个长模一起烤。要不就做3次,不然一次过打蛋,却只有一个模具的话,那接下来烤的蛋糕会因为待在外面等候烘烤的时间太长而消泡,影响蛋糕组织。我真不想敲了蛋又失败。呵呵。。。暂时只能买来吃了。你的蛋糕看上去还很好啊,一定很香吧?我有被吸引的感觉哦。

    ReplyDelete
  4. suagu 的我还是第一次听到这个蛋糕呢。。呵呵

    ReplyDelete
  5. spdong,
    我也有一样的想法。


    edith,
    You are welcome! Try it when you have exrra egg yolks.


    Jane,
    谢谢你的鼓励。我看到的食谱是要做两次,一次黄色蛋糕部分,做好横切成两片。一次是巧克力蛋糕部分。要不是突然要消灭蛋黄我肯定不会。


    Esther,
    这款蛋糕不及Kek Lapis般普遍。你如果经过AMK可以去Ave 10 Blk529的Pine Garden买来试试看。

    ReplyDelete
  6. Hello, I really love your blog and have tried several recipes, they're great \(^-^)/

    I'm from Indonesia and would like to correct the name of the cake, it's Lapis Surabaya (not Subaraya).

    ReplyDelete
  7. Anonymous,

    Thanks for pointing out my typo error. I am glad to heat that you like my blog :)

    Please let me have your name next time when commenting ok? I would like to know how to address you.

    ReplyDelete

Thanks for dropping by my blog.
All comments are greatly appreciated.

Please click on "Anonymous" if you do not have any profiles on any of those listed, and leave your name below the comment so that I will know how to address you when I reply.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"总觉得用心准备的食物不只是味蕾的触动,也是一个记忆,一个我想留给身边心爱的人的记忆。这也就是我用心做菜,细心专研的原因和推动力。"